Skrevet af: Daniel
Udgivet: 11. september 2020

Valg af webbureau – Husk dette inden du vælger

Valg af webbureau og/eller freelancer er en svær procedure. Det ved du nok allerede, og du er bestemt ikke den eneste. Dette indlæg er lavet for, at gøre dig mere afklaret i din beslutning om dit valg. I artiklen forsøger jeg at holde mig objektiv, og derfor ikke tage nogens parti. Hvad og hvem du vælger til din opgave, skal du selv bestemme, samt drage dine egne erfaringer.

 

Kan du selv redigere hjemmesiden?

Nogen ønsker selv at administrere deres hjemmeside, hvor andre ønsker at lade udbyderen af hjemmesiden stå for det. Alligevel er det en klar fordel for dig, at du har muligheden for selv at ændre i indholdet.

En ting er om du har adgang til at ændre i indhold som tekst og billeder. En anden ting er om du kan flytte din hjemmeside til en anden udbyder, hvis behovet skulle opstå.

De fleste hjemmesider er lavet i et såkaldt CMS-system (Content Management System). Af CMS-systemer kan bl.a. nævnes WordPress, Joomla, Drupal, Magento, Typo3 og Umbraco. Fordelen ved et CMS-system er overordnet og kort forklaret, at du let kan administrere indholdet på siden uden at skulle røre ved kode. For at der er noget at redigere i, kræver det selvfølgelig at hjemmesideudbyderen har lavet noget kode at administrere fra CMS-systemet.

Når du vælger en hjemmesideudbyder, er det en fordel at vælge en med kompetencer inden for en af disse CMS-systemer. Langt de fleste webbureauer laver primært hjemmesider i nogle af de nævnte CMS-systemer. Nogen har dog deres helt egne CMS-systemer, som kun de har adgang til. Det betyder at du sagtens kan ændre i tekst og billeder, men du er til gengæld låst fast hos denne udbyder. Det er et problem, hvis du på et tidspunkt vælger at skifte til en anden udbyder. Det betyder kort og godt, at du skal have lavet en ny hjemmeside, hvis du skrifter udbyder.

 

Valg af webbureau eller freelancer

Godt nok er DBNWeb et webbureau, men det er kun mig som ejer og driver det. Det betyder, at du hos mig har hvad man kan forvente af et samarbejde med en freelancer.

Er du til en personlig dialog?

Nogen ønsker en hjemmesideudbyder, som kan virke som en højre hånd. En man kan skrive eller ringe til hvis problemet opstår, og en der sætter sig ind i kundens behov fra start.  Tit hører jeg fra kunder, at de hos deres tidligere webbureau, følte sig som et nummer i køen. Havde man f.eks. snakket med en fra webbureauet om et tiltag, så bliver en anden eller tredje sat på opgaven. Det er der som sådan heller ikke noget problem med. Problemet opstår, hvis deres kommunikation fejler, for så for du noget andet end hvad du har bedt om. Det tar kort sagt, mere af din tid.

Bevares… der findes naturligvis undtagelser, og mange webbureauer har en god kommunikation. Det er i hvert fald vigtigt, at du undersøger virksomheden på dette parametre. Det kan f.eks. være ved at kigge webbureauets anmeldelser på trustpilot og sociale medier.

 

Bindinger

En ret stor forskel på at vælge en freelancer frem for et webbureau, er at du ikke bliver mødt med bindinger. Det er ikke alle webbureauer der kræver bindinger på kunderne, men det er typisk de større webbureauer der gør. Grunden til det er, at de større bureauer har større udgifter end små webbureauer og freelancere. Derfor er det for at sikre dem, at de for betaling for deres arbejde.

Man kan sige, som kunde betyder det vel heller ikke så meget, hvis man bare får værdi for hvad man betaler for.

 

Vær klar i spyttet – hvad vil du opnå?

Det er klart, at man får hvad man betaler for. Den fælde som jeg ser nogen af mine kunder før er faldet i, er at de har købt et produkt som er ubrugeligt, fordi de var for nærig til at starte med. At lave en hjemmeside er ikke en vare man kan tage ned fra hylden. Det tager tid at lave en ordentlig hjemmeside, hvis den skal virke som et værktøj for din forretning, og derfor være en investering. En hjemmeside er nemlig ikke bare et dokument med lidt tekst her og der – der lægger meget teknisk arbejde bag også, for at den vil spille maksimalt.

Min pointe er, at du bør kigge på timeprisen hos din hjemmesideudbyder, hvis prisen er det afgørende parametre for dig.

Hvis du har to bud. Et på 10.000 kroner og et på 15.000 kroner for en hjemmeside, betyder det ikke at udbyderen med det største bud er dyrest. Hvis timeprisen er den samme, er det måske grundigheden der er forskel på.

Det som især bare er vigtigt, når du skal ud at hente tilbud på dit hjemmesideprojekt, er at du er klar over hvad du søger. Des mere detaljeret og seriøs du er med dit projekt, des mere præcis en pris vil du blive budt. Derved er det også nemmere for din hjemmesideudbyder at informerer og vejlede dig om, hvad der skal til for at nå dine mål.

 

Har du brug for en uforpligtende dialog, er du mere end velkommen til at kontakte mig.


Vil du dele dette? Facebook LinkedIn Twitter Mail

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *