Guide: Opsætning af SMTP i WordPress

Havner mails fra din WordPress-hjemmeside i din SPAM-mappe? I dette indlæg finder du muligvis løsningen.

Udgivet: 16. juli 2022

I dette korte indlæg, vil jeg lære dig at opsætte en SMTP-forbindelse på din WordPress-hjemmeside. Hvis du oplever at dine kunders beskeder/mails, som sendes via din hjemmeside, havner i din SPAM-mappe, er det muligvis en SMTP-forbindelse du mangler at sætte op.

Sådan opsætter du en SMTP-forbindelse

Lad os gå lige til sagen!

Følg nedenstående steps.

Step 1 – Installer pluginnet Easy WP SMTP

Der findes flere forskellige plugins til WordPress, som fungerer til formålet, men jeg har gode erfaringer med dette plugin. Klik her for at downloade pluginnet, eller download det via din WordPress-installation under “Plugins” i din menu i venstre side.

opsæt smtp i wordpress

Step 2 – Opsæt din mail

Hvis beskeder/mails fra din hjemmeside kun skal sendes til én e-mailadresse, f.eks. info@ditdomæne.dk, så kan du godt springe dette step over, og gå videre til step 3.

Hvis du har flere e-mailadresser som skal modtage beskeder fra din hjemmeside, bør du overveje at følge dette step. Jeg anbefaler nemlig, at du i dette tilfælde, opsætter en emailadresse hos din webhost, som ikke bruges til andet end at videresende mails. 

Det betyder i praksis at du opretter en e-mailadresse, som f.eks. kunne hedde web@ditdomæne.dk. Denne mail sætter du så til at videresende til alle de e-mailadresser som skal modtage beskeder/mails fra din hjemmesides kontaktformular(er). Det smarte i dette er, at du kun har én e-mailadresse, som din hjemmeside skal kommunikerer til.

Step 3 – Opsæt Easy WP SMTP

Nu skal vi opsætte Easy WP SMTP, som vi lige har installeret på vores side. Følg nedenstående trin. For at sætte pluginnet op, klikker du på Easy “WP SMTP” under fanen “Indstillinger” (se billedet nedenfor).

Du kommer du til en side, hvor du har mulighed for at udfylde nogle oplysninger. Lad os hurtigt løbe dem igennem:

  • Afsender e-mail adresse: Den e-mailadresse som sørger for at sende mails afsted fra din hjemmeside – som også sender ordrebekræftelser ud til dine kunder (hvis du har en WooCommerce-webshop).
  • Fra navn: Det navn som vil stå som afsender af mailen. Her vil man typisk skrive sit firmanavn, eller sit private navn (som jeg gør, da jeg driver en meget personlig virksomhed).
  • Svar-til e-mail adresse: Den e-mailadresse som står som “fra-mailen”. Det er valgfrit at udfylde, og typisk vil man lade det stå tomt. Når du lader det stå tomt, vil din kundes mail (som sender dig en besked), stå som “fra-mailen”.
  • BCC e-mail adresse: Dette felt kan du også lade stå tomt. Under feltet står der hvad BCC er, men Microsoft har også en god beskrivelse af det er. Du kan læse den her.
  • SMTP vært: Her indsætter du adressen på den udegående webserver, som du finder hos din hostingudbyder. Hvis du bruger Simply, kan du skrive websmtp.simply.com.
  • Type af kryptering: Denne indstilling afhænger af din hostingudbyder. Bruger du Simply, kan du vælge STARTTLS.
  • SMTP port: Denne indstilling afhænger også af din hostingudbyder, som er porten til den udegående mailserver. Bruger du Simply, kan du skrive 587.
  • SMTP-godkendelse: Denne skal være sat til “Ja”.
  • SMTP brugernavn: Her skriver du e-mailadressen som du bruger. Den bruger pluginnet til at logge ind på mailserveren.
  • SMTP adgangskode: Her skriver du adgangskoden til din e-mailadresse. Når du har skrevet adgangskoden og trykket “Gem ændringer”, bliver din adgangskode erstattet med en række *, som gør at din adgangskode bliver skjult for eventuelt andre der måtte have adgang til din hjemmesides indstillinger.

Her kan du finde SMTP-indstillinger for forskellige udbydere:

Daniel Brogaard Nielsen

Fandt du indlægget brugbart?

Jeg er super nysgerrig efter at vide, om du fandt mit bloginlæg brugbart. Derfor må du (meget) gerne komme med dit inspark i kommentarfeltet. 🖐😃

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *